Friday 17 August 2018

5 PERKARA YANG PERLU ANDA LAKUKAN BILA MENUKAR ABSORBER / SPRING


INTRO
πŸ’‘Setiap kereta perlukan penukaran absorber atau spring bila tiba masanya.
πŸ’‘Tempoh untuk sesuatu penukaran bergantung kepada beberapa faktor seperti jarak perjalanan, kondisi jalan yang anda lalui, tempoh masa penggunaan absorber atau spring tersebut dan lain-lain lagi.
πŸ’‘ Pengetahuan asas untuk penukaran perlu ada sebelum pergi ke workshop atau bengkel yang ada.

PASTIKAN MODEL ABSORBER / SPRING SAMA DENGAN KERETA ANDA
πŸ”” Ada pelbagai cara untuk membeli absorber atau spring samada belian terus di bengkel, belian online di Lazada/Shopee atau belian di kedai sparepart.
πŸ”” Kadangkala ada penjual yang kurang pengetahuan tentang barang yang mereka jual, mungkin tersilap barang atau tersilap letak sticker pada kotak.
πŸ”” Kalau untuk absorber depan, perkara penting adalah pada bahagian bracket yang dipasang pada knuckle dan bracket yang dipasang pada droplink. Satu lagi bahagian penting adalah pada hujung rod yang dipasang pada absorber mounting.
πŸ”” Kalau untuk absorber belakang, lubang pada rubber bush dan hujung rod perlu sama supaya dapat dipasang pada kereta.
πŸ”” Dari segi panjang/pendek absorber, ia bergantung pada spesifikasi absorber tersebut samada standard atau performance absorber.
πŸ“ Untuk spring pula, saiz pada setiap hujung spring adalah penting kerana ia akan dipasang pada spring seat asal.
πŸ“ Jika bahagian hujung spring saiz luaran sama, ia juga perlu dipastikan yang mana satu bahagian atas dan bawah.

Jika anda kurang yakin boleh berhubung pada seller tersebut untuk mendapatkan penjelasan lebih lanjut.

CARA PEMASANGAN YANG BETUL
✏️ Kebanyakan untuk absorber depan, telah ditetapkan ada bahagian kiri atau kanan. Ada juga absorber yang sama (common) untuk kedua-dua bahagian.
✏️ Jika absorber dipasang pada bahagian yang salah, adakalanya ia boleh dipasang pada kereta, cuma untuk drop link bracket dgn brake hose bracket tidak dapat dipasang kerana berada pada bahagian yang salah.
✏️ Untuk absorber belakang, kebanyakkannya adalah common dan boleh dipasang pada kedua-dua bahagian. Cuma pastikan ia dipasang dengan betul.

DOUBLE CHECK SEMUA SKRU & NUT DIKETATKAN
πŸ“Œ Perkara yang penting untuk diperiksa adalah pemasangan skru & nut pada bahagian-bahagian kereta dan tayar.
πŸ“Œ Jika ada nut & skru yang tidak dipasang dengan ketat, besar kemungkinan akan ada bunyi dan lebih serius lagi bole menyebabkan kemalangan.
πŸ“Œ Ada pomen yang akan memasang semua skru & nut terlebih dahulu sebelum mengetatkan sekaligus pada hujung pemasangan.
πŸ“Œ Anda boleh meminta pomen untuk memeriksa tahap keketatan (ada ke perkataan ni) skru & nut dengan menggunakan torque wrench namun jarang ada di semua workshop. πŸ“Œ Paling biasa pomen akan menggunakan spannar atau airgun untuk memeriksanya. Ia lebih mudah dan cepat.

PASTIKAN NUT TAYAR DIPASANG DENGAN BETUL
πŸ“ Satu lagi perkara penting adalah cara membuka dan memasang nut pada tayar.
πŸ“ Secara teknikalnya, nut tayar perlu dibuka atau dpasang secara bersilang untuk mengelakkan dari nut rosak.
πŸ“ Selain itu, ia dapat memudahkan proses pemasangan tayar kerana ia dapat dibuka dan dipasang tanpa force tambahan apabila mengikut prosedur yang betul.

BUAT SEMULA CAMBER & ALIGNMENT
πŸ“Ž Selepas membuka dan memasang semula absorber atau spring, camber & alignment akan 'lari'. Adalah penting untuk menentukan dan memeriksa camber & dan alignment mengikut spesifikasi yang betul.
πŸ“Ž Antara akibat yang terjadi apabila ia tidak dibuat semula mengikut spesifikasi adalah tayar akan senget dan boleh menyebabkan tayar botak tidak sekata.
πŸ“Ž Selain itu, stereng akan jadi senget dan mungkin akan bergegar pada kelajuan tertentu. Ini akan menyukarkan pemanduan dan bila tidak fokus pada pemanduan dan melalui jalan beralun atau berlubang, stereng boleh terlepas dari genggaman, ini boleh menyebabkan kemalangan.

MORAL OF THE STORY
πŸ“‹ Adalah penting untuk menukar absorber atau spring yang sudah rosak. Ini dapat membantu dalam pemanduan dan mendapat keselesaan maksimum
πŸ“‹ Perkara-perkara yang berkaitan dengan pemasangan absorber perlu diperiksa dan mengikut spesifikasi yang betul untuk mengelakkan sebarang kecelakaan dan kemalangan.

Artikel ini disiarkan di Proride Suspension Specialist

1 comment: